Fotoskolan

Välkommen till min blogg och min fotoskola!

Här kommer du hitta guider som sträcker sig över ett brett spektrum av saker som är nyttiga att kunna inom foto. Tanken är även att ge inspiration till nya spännande motiv.

I dessa guider kommer jag gå igenom allt möjligt som t.ex porträtt, natt fotografering, macro, tekniker, inställningar med mera.

Nu är inte jag något proffs själv, detta är något som kommer utvecklas med tiden. Jag kanske ber någon mer foto kunnig delta i detta, om inte annat så för korrekturläsning.

Kamera och hand

Guiderna så här långt:

Introduktion
Första delen går igenom grunderna, vi tittar på inställningarna man hittar på kameran och vad dom är till för.

Vitbalans och filformat
Denna guide går igenom grunderna om vitbalans och filformat, detta är bra att ha koll på för dom som vill fotografera i RAW-formatet, samt vad vitbalans är till för och hur du drar fördel av denna inställning.

Bländare, slutartid samt ISO
Här är dom viktigaste delarna att ha koll på vid fotografering, den här guiden kommer ge dig en grundläggande uppfattning om hur bländare, slutartid och ISO påverkar dina bilder.

Mörkerfotografering
En perfekt guide för den som gillar fotografering på natten! Tips, tricks och teknik.

Porträtt
För dig som vill lära dig det mest grundläggande gällande porträtt fotografering med systemkamera.

Ljusmätning och exponering
Lär dig mera om exponering och ljusmätning, hur får man den bästa exponeringen? Hur gör man för att under eller överexponera bilder?

Objektiv
För dig som funderar på vad för objektiv man ska köpa, nyttiga länkar, samt vad olika objektiv är bra för.

Macro avsnitt 1
För dig som gillar att fotografera små saker!

Festfotografering
För dig som vill planera och utföra fotografering av fester på ett lyckat vis!

  1. tmmmy
    January 10th, 2009 at 03:31 | #1

    Underbart med en fotoskola! Precis vad jag letat efter. Älskar att fotografera, men är inte så tekniskt insatt i det. Detta kommer vara min bibel.

  2. January 10th, 2009 at 22:05 | #2

    Hejsan.. Super bra med en fotoskola ! :)

    Men jag har ett problem..

    Alltså jag får krupp på att jag inte kan ställa in exponeringen så att bakgrunden antingen blir utfrätt, eller bara ljusare.. ( fattar egentligen inte vad “exponeringen ” är. Tog det från en annan blogg:P )

    men Så att bakgrunden blir “suddig” Alltså hur ställer man in allt det ? :/ Skulle vara väldigt tacksam för svar ! :) Är nybörjare på området med min nya systemkamera.. Svara gärna i min blogg

  3. January 12th, 2009 at 17:54 | #3

    svar till Josse:

    Exponering som du pratar om är hur länge sensorn i kameran får ljus på sig. På analoga kameror var det istället hur länge filmen fick ljus på sig.

    Resultatet av exponering blir hur ljus eller mörk en bild blir. Blir den för ljus och utfrätt kallas det överexponering. Blir den för mörk kallas det underexponering.

    För en vacker oskärpa ska du ställa in din kamera på läge A och använda ett lågt bländarvärde (Gärna under 4) Detta resulterar i att bakgrund blir oskarp.

    /Fredrik

  4. January 6th, 2010 at 01:11 | #4

    Har läst igenom hela fotoskolan nu och har lärt mig massor. Tack så mycket!

  5. Uffe
    March 23rd, 2010 at 10:25 | #5

    Stort tack för en fantastiskt användarvänlig och generös sida om grunderna i fotografering! Det är svårt att få tag på bra och informativa faktasidor som är gratis, men denna sida var verkligen kanon! 5 filmrullar av 5 möjliga. :-)

    Jag har precis köpt en Nikon D5000, och den här sidan har verkligen väckt intresset att lära mig mer om kamerans manuella funktioner och på sikt kunna ta snygga konstnärliga bilder.

    Tack än en gång!

    /Uffe, Örebro

  6. March 25th, 2010 at 09:07 | #6

    Tack för det Uffe! Roligt att du gillar siten!!
    Hör gärna av dig om det är någon guide du gärna skulle vilja se i fotoskolan :)

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  7. September 21st, 2010 at 07:42 | #7

    Väldigt bra nybörjarkurs för digitala systemkameror! Tack så mycket!

    /Andreas, Växjö

  8. Ingrid
    March 11th, 2011 at 22:29 | #8

    Otroligt bra bra blogg för oss som bara är simpla amatörfotografer
    Äger själv en Canon 1000D som jag vunnit i en tävling.

  9. April 12th, 2011 at 08:27 | #9

    Hej Ingrid! Kul att du gillade bloggen. Det är verkligen en helt annan kontroll över bilderna med systemkamera.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  1. June 29th, 2013 at 21:07 | #1