Del 3 – Bländare, slutartid, ISO

Inledning
För att få ut det mesta av din systemkamera bör du ha kontroll på ett antal inställningar i kameran. Vi har redan tittat på bländare, slutartid och ISO, men nu ska vi titta lite närmare på dessa tre grundläggande inställningar. Det mesta jag skriver om här förutsätter fotografering i normalt dagsljus, jag kommer i senare artiklar prata mer om natt och kvällsfotografering.

Bländare
Bländaren bestämmer hur mycket ljus som kommer släppas in i kameran. Inställningen brukar gå från runt omkring 2.8 till runt 30, 2.8 är högsta ljusinsläpp och 30 det minsta. Vad som bestämmer det minsta bländarvärdet (högsta ljusinsläpp) är objektivets egenskaper.

Bländarens inställning rent praktiskt kontrollerar bildens skärpedjup. Ett lågt bländarvärde t.ex 2.8 ger ett kort skärpedjup, ett högt bländarvärde t.ex 20 ger ett längre skärpedjup. Skärpedjup är ett begrepp för att beskriva hur mycket i en bild som kommer bli skarpt. Se exempel nedan:

Bild 1: Bländare 2.8
Bild 2: Bländare 13

Titta på husväggen bakom stopljuset! Här är ett exempel på skärpedjup.

Att tänka på
Ett lågt bländarvärde (2.8) kommer ge ett bra ljusinsläpp och det innebär att det inte behövs speciellt mycket tid att exponera bilden. Ett högt bländarvärde ger ett lågt ljusinsläpp, kameran behöver mer tid för att exponera bilden. Detta kan i värsta fall resultera i så långa slutartider att du kommer få skakningsoskärpa.

Slutartid
Slutartid är ett mått på hur lång tid det tar för systemkameran att ta en bild. Ofta lämnas slutartiden på automatik för att ge en korrekt exponering men den går även att ställa manuellt. Slutartiden går att ställa ungefär från 1/8000 sekund (en åttatusendels sekund) till flera minuter lång slutartid.

Exempel på då du vill ha en lång slutartid på flera sekunder kan t.ex. vara nattfotografering.
Kort och snabb slutartid vill du troligtvis alltid eftersträva i vanliga fall, däremot så är dom riktigt snabba slutartiderna bra vid sportfotografering som exempel. Snabb slutartid minimerar risken för att bilderna ska bli oskarpa!

Att tänka på
Vi har pratat om slutartid och om ljusinsläpp (bländare). Dessa två kombinerar i praktiken varandra för att ge en korrekt exponerad bild. Väljer du dock att endast köra på slutartid så finns risken för en överexponerad eller underexponerad bild.
Underexponerad bild = Så snabb slutartid att kameran inte får in tillräckligt med ljus vilket orsakar en mörk bild
Överexponerad bild = Så långsam slutartid att kameran får in för mycket ljus. Bilden blir överdrivet ljus eller kanske helt vit.

Bild1: Underexponerad, Slutartid 1/1000dels sekund, bländare 2.8f
Bild2: Normal exponering, slutartid 1/4dels sekund, bländare 10f
Bild3: Överexponerad, slutartid 1/5dels sekund, bländare 2.8f

Observera att bild 2 och 3 har nästan samma slutartid, men ändå är den ena överexponerad. Detta beror såklart på det höga ljusinsläppet i bild 3, vilket i det här fallet orsakade överexponeringen.

ISO
ISO, ljuskänslighet – Hur känslig ska kameran vara för ljus. Praktisk skillnad kan bli så här om du lämnar slutartiden på automatik:
100 iso – Kameran väljer att exponera bilden under 1/200dels sekund
200 iso – Kameran väljer att exponera bilden under 1/250dels sekund
800 iso – Kameran väljer att exponera bilden under 1/500dels sekund
osv…..

Som du kan se så behövs kortare och kortare tid för kameran att få fram en korrekt exponerad bild ju högre ISO (Ljuskänslighet) vi väljer att använda.

Jag rekommenderar att du använder en så låg ISO som möjligt enligt dessa olika värden:
100/200 ISO: Normalt dagsljus
400: Molnig dag
800: Skymning
1600: tidig kväll
1600+: Inget som jag rekommenderar.

Att tänka på
Låga ISO tal ger fina och klara bilder, då du hamnar i en situation där du behöver öka på ISO bör du tänka på att nackdelen med höga ISO tal, låt oss säga 800 och mera ger upphov till kornighet, mer känt som brus. Detta är ett välkänt fenomen och är något man får leva med. Min rekommendation är att aldrig gå över 1600 i ISO om inte absolut nödvändigt. Självklart är det här rådet svårt att ge generellt sett, olika kameror och märken ger olika bra resultat på höga ISO tal.

Bild 1: ISO 500. (Kameran behövde här 1/6dels sekund för korrekt exponering, helt klart risk för skakningsoskärpa)
Bild 2: ISO 6400. (Kameran behövde här 1/50dels sekund för korrekt exponering)

Observera att resultatet är olika beroende på kamera och modell, så ta några provbilder och fundera på vad som är ett acceptabelt resultat för dig!

Det här var min tredje del i fotoskolan, jag hoppas du har haft nytta av den här guiden och att det har klarnat lite om vad dessa olika inställningar kan göra för dig.

  1. April 16th, 2012 at 17:41 | #1

    Hej Therese!

    Kul att du hittat hit. Ställ gärna frågor om det är något specifikt du undrar över!

  2. April 16th, 2012 at 17:45 | #2

    Hej Sonja,

    Svårt att svara på, du får skriva mer om vad för inställningar du använder och i vilken typ av miljö du vill fota.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  3. Sonia
    May 15th, 2012 at 21:59 | #3

    Hej! Underbar blogg! Du har väl inte slutat? Jag har en fråga som jag hoppas du förstår :) Har äntligen lärt mig fota på M-läge… Jag har en Nikon D5000 och har precis köpt ett Nikkor AF-S 50mm-1.8 Undrar om man kan ställa in de där “fokus strecken” (har ingen aning om va de heter, men när man kollar in i sökaren finns ju små fyrkanter…..) på något vis. Säg att jag vill ta en bild på två barn som står några meter i från varandra men vill att bådas ansikten ska ha skräpa och bakgrunden ska bli suddig, går det? Eller kan man bara få skärpa på ett ansikte? (Vill helst ha bländaren på 1.8) Jätte tacksam för svar :) Hälsningar Sonia

  4. July 14th, 2012 at 20:07 | #4

    Hej Sonia!

    Jag tror inte man kan ändra sökarpunkterna. Mitt tips blir istället att du ser till båda barnen står på samma avstånd från kameran, då blir fokus rätt på båda! Då är det heller inget problem med en bländare på 1.8. Mvh/Fredrik

  5. November 3rd, 2012 at 22:29 | #5

    Jag har en Canon S95 och eftersom jag redigerar mina bilder i Photoshop så tar jag gärna RAW bilder. Min fundering är vad är de bästa inställningar för foto inomhus? Jag har försökt med olika ISO, bländarvärden och exponering men det blir i alla fall gryniga foton trots att jag har stativ.

    Ska man ha högt ISO? F värde? Xponring?

    Jag tog en bild med inställning Blixt, 1/15, F2.0 ISO 320 = Grynigt
    nästa var Blixt, 1/60, F8.0 ISO 640 = grynigt.

    Är rätt ny på kamera fär man själv ställer in de olika sakerna.

    Tacksam för svar. Micke

  6. November 3rd, 2012 at 22:57 | #6

    Hej Micke!

    Svårt att svara på. Gryniga bilder ska generellt inte vara ett problem vid låga ISO-tal.

    Kan du länka och visa en bild?

    Bilder kan också bli gryniga vid längre exponeringstider om inte ISO är på riktigt låga värden.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  7. November 6th, 2012 at 20:42 | #7

    @Fredrik
    Jag funderar på om det kan vara så att belysningen är dålig då jag bara har vanlig glödlampa förutom blixt, såg nu att det verkar vara grynigt när man fotar RAW men tar jag Jpeg så blir det mindre men då är de flesta inställningar Automatiska.

    Testade nu att ta en bild på ca 40cm avstånd med f2.8, 1/5 och ISO 250 utan blixt under tak lampa så blev bilden rätt hyfsad det lilla som blir kan man ta bort med Photoshop.

    Men jag måste kolla en sak med dig (antar att funktionsratten fungerar på samma sätt på dessa kameror) Vilken inställning rekommenderar du? P TV AV eller M? har funderat på att inom snar framtid införskaffa en systemkamera Canon eller Nikon. Mvh Micke

  8. November 9th, 2012 at 21:36 | #8

    Hej Micke!

    Grynigheten hör antagligen ihop med ISO, jag blir lite fundersam varför det är grynigt.
    Blir det grynigt om du har lägsta ISO tal och tar en bild utomhus på dagen?

    Jag gillar Nikon :)

    P = “Helautomatik”.
    M = Du väljer bländare och slutartid.
    TV och AV ger respektive prioritet till slutartid eller bländare och justerar det andra värdet efter ljusförhållanden.

    Det är svårt att säga vilket du ska ha. Men vill du t.ex. ha en bild med kort skärpedjup (t.ex. vid porträtt) så kan du köra på AV och ställa ner bländaren lågt.

    Jag brukar använda M och ställa både bländare och slutartid om jag t.ex. är på en plats där ljusförhållandet inte kommer ändra sig. det är dock viktigt att kolla så du inte råkar ut för över/underexponering.

    P läget är enkelt, men man lär sig kanske inte så mycket.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  9. November 10th, 2012 at 16:46 | #9

    En super sida må jag säga, tackar så hemskt mycket för alla tipps.
    En fråga dock!
    Om jag ska ta bilder på vid en hockey match och vill ha en djupare skärpa som vid ditt foto ovanför här, vilken inställning ska jag ha då?
    Har märkt att objektet bortanför spelaren blir suddig.
    Har en Nikon D3100 med VR 18-55 objektiv och ett sigma 70-300 macro.

  10. November 11th, 2012 at 09:29 | #10

    @Fredrik
    Hej igen.. Jag skickar med en länk till en bild, det är bara en test bild där jag kört utan blixt och med endast taklampan som ljuskälla de övriga inställningarna är:

    Länk: http://img29.imageshack.us/img29/7613/dsc0002pf.jpg

    F3.5
    1/10
    ISO 800
    Brännvid 18mm

    Sen en liten fundering när det gäller bländarvärdet och slutartid finns det någon regel om det? t.ex. högt bländarvärde låg slutartid? För jag testade olika inställningar och märkte att hade jag 1/4000 t.ex och F8.0, ISO 800 så blev bilden svart eller ska man sänka ISO? Tacksam för svar Micke.

  11. December 1st, 2012 at 11:15 | #11

    Hej!

    Det största problemet är att du kör ISO 800 skulle jag säga. Kan du prova samma bild, men med iso runt 200?
    Det kan vara bra att stödja kameran mot något för att undvika skakningar.

    Om du ställer in både Bländare och slutartid kan det bli överexponerat (Vit bild) eller underexponerat (svart).

    Lämpligt är att låta kameran få bestämma antingen det ena ellar andra värdet (Läge A eller S).

    Med vänlig hälsning

    /Fredrik

  12. December 1st, 2012 at 11:19 | #12

    Hej John!

    Jag tittade på inställningarna jag hade för den bilden: Iso 400, bländare 2,8, 75 m.m. brännvidd, 1/320 sek.

    Att så mycket är skarpt beror på att jag tog bilden på ett relativt långt avstånd, det gör att skärpedjupet spelar in mindre.

    Mvh
    /Fredrik

  13. Oskar
    January 1st, 2013 at 17:53 | #13

    Hej. Jag har en Nikon D3100 Och kan väll vara ärlig direkt och berätta att jag är nybörjare men ska sitter och klurar på M -läge och ändrar slutartiden led den svarta ratten. Var ändrar jag bländaren? Mvh/ Oskar

  14. Andreas
    April 9th, 2013 at 09:47 | #14

    Hej!

    Jag fattar hur det funkar med enstaka steg för ISO, bländare och slutare, men hur funkar det när man blandar allt? Vad jag menar är följande: Vi har ISO 800, bländare5,6 och slutare 1/500 sek. Vilka blir inställningarna när man går upp tre fasta steg?
    Mvh/Andreas

  15. July 16th, 2013 at 18:30 | #15

    vad ska jag ha för inställningar och vilket program ( C eller M eller vad ) när jag ska ta bilder med oskarp bakgrund, jag har en Fujifilm finepix S.

  16. Amanda
    January 20th, 2014 at 23:38 | #16

    Hej!
    Är nybörjare och har verkligen försökt testa kameran och läsa mig fram till hur jag ska göra men utan bra resultat.

    Om jag tex. vill ta en bild på min dotter (porträtt) och vill ha skärpa/fokus på henne men oskärpa/suddigt i bakgrunden vilka inställningar ska jag då ha? Jag har en Nikon D3100. Väldigt tacksam för svar! Hälsningar Amanda

  17. Veronica
    April 8th, 2014 at 12:44 | #17

    Hej,
    Har aldrig förstått hur jag tar en svartvit bild o får bakgrunden vit eller svart. (tex ett porträtt). Kan någon förklara detta? Vore himmelskt glad isf.

    Veronica

  18. Gabriela
    September 23rd, 2014 at 09:02 | #18

    Hej!
    Tack för denna underbara blogg .
    Jag har lite problem , undrar vad du säger om det.
    Det handlar om sportbilder , tagen i olika simhallar.
    Jag är nöjd när jag ser på kameradisplayen , inte när jag ladda ner foton på datan.
    Alla foton är gryniga då.
    Jag har testat med olika inställningar, i TV OCH SPORTLÄGE , alltid likadant.
    Bilderna ska tryckas i en bok snart och jag få ingen bra kvalitet .
    Jag använder en canon 70D och canon 400mm
    Hoppas du kan hjälpa mej
    Mvh Gabriela

  19. November 1st, 2014 at 12:44 | #19

    Hej!

    Prova att sätta kameran på stativ. Ändra ISO till ett så lågt värde som möjligt.

    Mvh/Fredrik

  20. Leif
    November 9th, 2014 at 20:10 | #20

    Hej!

    Jag upplever att bilden blir aningen mer oskarp om jag kör t.ex. 2.8 i bländartal jämfört med exempelvis 5, stämmer det?

  21. December 13th, 2014 at 12:11 | #21

    Hej Leif!

    Om du tänker dig en linjal på 30 cm. Kameran är placerad vid kanten på linjalen, vid märket för 1 cm. Du vill fota 15 cm märket.

    Vid bländare 2,8 kommer istort sett endast 15 cm märket att vara skarpt. Vid bländare 5, 10 eller liknande kommer mer av märkena för 14 och 16 cm bli skarpa, och så vidare.

    Skärpan är således inte påverkad, däremot hur mycket av djupet på bilden som kommer vara med i fokus (och bli skarpt).

    Om du fotograferar en tavla precis framifrån, bör du inte kunna se någon skillnad på bländare 2,8 eller 15.

    Mvh/Fredrik

Comment pages
1 2 81
  1. February 7th, 2011 at 13:49 | #1