Del 4 – Mörkerfotografering

Del 4 i min fotoskola ska jag tillägna mörkerfotografering. Eftersom detta är tänkt att bli både nytta och nöje kommer jag gå igenom några bilder jag tagit och vilka inställningar jag använt. Tanken med guiden här är att både ge tekniska råd och tips, men även ge en del personer som läser här lite idéer på vad som kan bli bra fotografier!

Ett kamerastativ är din bästa vän
Japp, så är det! Stativet kan mycket väl vara den utrustning som ger dig mest valuta för pengarna. Saker du kan göra med hjälp av stativ är massvis! Bara några exempel:
– Slipp all skakningsoskärpa, knivskarpa bilder!
– Förbered dom perfekta macro-bilderna
– Roliga och effektfulla bilder med nattfotografering
– Panoramabilder (med lite hjälp av photoshop)

Kamerastativ kommer i alla möjliga utföranden och varianter. Allt från 300 kr till 3-4 000 kan det bli tal om att lägga ner. Själv har jag en billig variant som inte ser mycket ut för världen, å andra sidan behövs det ofta inte.

Förberedelser
Till att börja med, se till att stativet står rakt, det kan möjligtvis vara enklast att mäta in det här genom att titta i Sökaren på kameran då den redan sitter fast på stativet, en del stativ har vattenpass som gör det hela enklare.

Är det lite blåsigt ute kan det vara idé att försöka fästa fast kameraremmar som fladdrar och liknande, det kan orsaka skakningsoskärpa.

Inställningar på kameran
Du kommer antagligen behöva trixa en hel del med inställningarna på kameran för att få till det du vill.

Lämna ISO talet på 100. Tvärtemot vad jag tidigare sagt om skymning och dåligt ljus som behöver högre ISO tal gör ett stativ att du inte behöver tänka på det alls. Således kommer ISO 100 eller så lågt som möjligt ge den klaraste och renaste bilden.

Då jag vill ha en bild exakt som jag vill ha väljer jag inställningsläge M som ger mig möjlighet att både ställa bländarvärde och slutartid.

Bländare: Sätt bländarvärdet till önskat läge för att få det skärpedjup du önskar. Handlar det om fotografering av landskap blir en bländare runt 10-15 alldeles utmärkt.

Slutartid: Här kommer du antagligen få prova dig fram, prova en slutartid på 10 sekunder, ger det önskat resultat? Om inte, prova högre eller lägre slutartid beroende på vad du önskar få ut av bilden. Har du problem? Prova läge A som kommer att ställa slutartiden automatiskt efter vilken bländare du valt. Detta kan mycket väl ge önskat resultat.

Ta bilden
Inställningarna är klara, kameran är på plats på stativet. För dig som vill minimera risk för skakningsoskärpa: Använd Timer! Det ger dig tid att trycka ner avtryckaren för att ta kort och sen få bort dina händer som kan få kameran att skaka lite.

Ett par sista råd om bildtagningen:
– Då du tagit dom första bilderna, förhandsgranska dom gärna i LCD-fönstret på kameran. Zooma in på detaljer du tycker bör vara skarpa, är dom inte det kan fokuseringen ha blivit fel, eller att du har skakningsoskärpa
– Bilder i städer nattetid blir ofta för varma i färgerna, speciellt om det är disigt ute. Dra ner färgtemperaturen!
– Efterbehandling i ett bra bildbehandlingsprogram kan vara A och O för nattfotografering.

Exempel på bilder och mina inställningar (Alla tagna på stativ)

Bländare: f/5.6
Slutartid: 5 sekunder
ISO: 100
Brännvidd: 55 mm
Kommentar: En av mina första bilder tagna nattetid. Tanken var att få med månen på bilden, men den ser mest ut som en prick. En brännvidd på 200 mm skulle säkert ha hjälpt för att komma närmare! För att få till dom kalla blåa tonerna drog jag ner färgtemperaturen ganska rejält.

Bländare: f/11
Slutartid: 20 sekunder
ISO: 100
Brännvidd: 30 mm
Kommentar: Eftersom jag inte visste när fyrverkeriet skulle åka i luften så började jag ta bilden redan långt innan den faktiskt for i luften. Det går alldeles utmärkt att göra så för att inte missa något. I den här bilden har färgtemperaturen dragits ner samt att färgmättnaden har ökats på.

Bländare: f/10
Slutartid: 30 sekunder
ISO: 100
Brännvidd: 27 mm
Kommentar: Taget på en staty utanför nordiska museet. Bilden blev i sitt original kraftigt gul på grund av alla strålkastare. En rejäl sänkning av färgtemperatur blev nödvändig. En viss ökning av kontrast gjorde det dessutom möjligt att framhäva skuggor på ett lite onaturligt tufft vis.

Bländare: f/11
Slutartid: 5 sekunder
ISO: 100
Brännvidd: 21 mm
Kommentar: Ingen speciell bild egentligen, men den visar på hur stadsfotografering nattetid kan se ut inne i city. Kanske ger någon av er läsare en idé.

Avslutande kommentar
Här har jag förhoppningsvis gett lite inspiration till nya bilder. Jag har nämnt några nya begrepp som färgtemperatur och kontrast. Detta är något som kommer gås igenom mer i detalj i en senare guide gällande bildbehandling. Dessa inställningar är dock inte vitalt för att lyckas med nattfotografering, efterbehandling kan dock ge ett bättre slutresultat.

  1. Robin
    October 21st, 2011 at 19:34 | #1

    Tjenare!

    Kanon guider du skriver här när man vill reda ut alla begrepp som finns att lära sig. Välskrivet och förståeligt!

    Keep up the good work!

    Ha det gott :)

  2. Emma
    November 7th, 2011 at 22:18 | #2

    Bra guide! Nu ska jag ut o fota :)

  3. November 11th, 2011 at 13:30 | #3

    Hej Elsa!

    Mig veterligen brukar färgtemperatur och mättnad ställas in i datorn i efterhand, inte sett några såna inställningar.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  4. November 25th, 2011 at 01:01 | #4

    Hej! Jag var ute ikväll och fotade norrsken, men jag måste säga att det var (skit)svårt att få bilderna skarpa. Jag tror inte att nån bild blev bra i skärpan. Dom är alltså inte suddiga. Har du nått bra tips för att lättare ställa in skräpan när det är mörkt, eller är det bara tålamod som gäller?
    Det var första gången som jag fotade i mörker nu så jag är ändå ganska nöjd :)

  5. cina
    December 24th, 2011 at 02:49 | #5

    Hej!
    Jag undrar hur du har lyckats fånga fyrverkerierna så bra med den långa slutartiden. Jag tänker mig att färgerna skulle bli alldeles utsmetade. Om man inte använder blixt, kan man använda sig av långa slutartider även när man fotar människor? De blir väl inte skarpa då?

  6. January 4th, 2012 at 10:55 | #6

    Hej Cina!

    Det blir lite speciellt med fyrverkerierna, det är ungefär som att måla på en canvas, en svart himmel där det åker ett ljussken över kommer pränta in det i form av en linje.

    Att fota människor med lång slutartid är mycket svårare, där behövs nästan alltid blixt för att få dom skarpa.

    med vänlig hälsning
    /Fredrik

  7. January 4th, 2012 at 10:57 | #7

    Hej Emma!

    Om jag var du skulle jag ställa kameran i läge M och justera skärman manuellt tills jag är nöjd.

    Norrsken är väll av naturen ganska diffus misstänker jag.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  8. January 25th, 2012 at 18:19 | #8

    Hej! Jag var ute igår kväll och försökte fotografera norrskenet.

    Bilderna blev rätt suddiga så jag är inte helt nöjd, men som tur är så bor jag i norra norrland och norrsken går att skåda här tämligen ofta.

    Jag hade för högt ISO-tal, nästa gång ska jag hålla nere det.
    Det jag inte alls klarade av var att hitta rätt fokus. Autofokus fungerar ju inte, eftersom kameran inte kan fokusera på någonting så mörkt. Manuell fokus fungerade inte riktigt heller eftersom jag inte hade någon referenspunkt och det är väldigt svårt att se hur skarp bilden kommer att bli bara genom att kika i kameran…

    Det kluriga med norrsken är att det ofta rör sig en del. Det liksom “fladdrar” på himlen. Så det är svårt att få skarpa bilder trots stativ och lågt ISO. Det krävs ju en lång slutartid för att fånga ljuset från norrskenet, men men FÖR lång slutartid så får norrskenet inte rätt form, eller hur jag ska säga. Då blir det bara en grön fläck på en svart himmel.

    Fotografier i all ära, men norrsken är ju bäst live! ;)

  9. maria
    February 1st, 2012 at 20:15 | #9

    Hej Fredrik! än en gång har din blogg hjälpt mig :)
    men har nu försökt ge mig på mörkerfotografering och har några frågor.
    jag har inget stativ vad behöver jag tänka på då?
    (har en canon 30d)
    har testat med låga och höga isotal men det blir fortfarande suddigt..
    vad ska min slutar tid vara på? (bländar har jag på drygt 15)
    Sen en otroligt dum fråga… överallt står det slutartid tex 5 sek på min kamera har jag värden från 8000 till 0 sen blir det 0”3 till 30” vad betyder det? om jag vill ha 5 sek ska den vara på 5 då eller 0”5?
    tack igen för en bra blogg!

  10. February 20th, 2012 at 20:27 | #10

    Hej Maria!

    Om du inte har ett stativ kan det vara värt att skaffa ett. Annars kan du lägga kameran på en plan yta så att den inte kan röra sig. Detta är jätteviktigt för att slippa att bildernablir suddiga!
    0″5 betyder antingen 0,5 sekunder eller 5 sekunder. 8000 – 0 betyder från 1/8000dels sekund ner till 1/5 dels sekund innan det slår över till att bli i sekunder.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  11. Oliver
    January 6th, 2014 at 02:00 | #11

    Hej! Måste bara säga att din blogg är extremt grym! varit till hjälp av många fotografer i min närhet samt till hjälp när jag ska fotografera bilträffar !

    Jobba på med bloggen jag kommer absolut följa denna blogg !

    mvh :)

Comment pages
1 2 98
  1. December 28th, 2009 at 16:07 | #1
  2. December 22nd, 2010 at 10:25 | #2
  3. January 4th, 2011 at 12:31 | #3
  4. January 4th, 2011 at 12:42 | #4
  5. January 4th, 2011 at 16:25 | #5