Del 5 – Porträtt

Del 5, kanske den del som jag upplever som svårast men samtidigt roligast inom fotografering.

Porträtt!
Att fotografera människor eller djur i olika miljöer, vare sig det är planerat eller ej kan verkligen ge betraktaren en stark känsla av det personen på bilden upplever. Duktiga porträtt fotografer kan på ett mer genomtänkt vis jobba sig fram till det dom vill ha.

Och jag tycker absolut Djur passar in i Porträtt kategorin om det bara förmedlar den rätta känslan! Jag kan som exempel ge att mitt nästa mål kommer vara att åka till Sergelfontänen i början på juni. Planen är att fotografera glada studenter som badar i fontänen. Glädjen och förhoppningsvis den vackra bakgrunden med sprutande vatten kan ge en bild att bli glad åt läänge.

Använd ett objektiv som passar porträttfotografering
Det kommer naturligtvis inte vara det viktigaste för att få till ett bra porträtt. Jag skulle nog vilja säga att ett bra objektiv kommer göra en del av jobbet åt dig. Många objektiv som främst är till Macrofotografering kommer passa alldeles utmärkt till porträtt.

Jag rekommenderar ett objektiv som ligger på mellan 60 och 80 mm i brännvidd, ett ljusstarkt objektiv är att föredra och i det här fallet är ett med en största bländaröppning på 2.8/f perfekt för uppgiften.

Ett macroobjektiv kan mycket väl vara det objektiv du kommer ha mest nytta av i din fotoutrustning eftersom den lämpar sig så väl för två uppgifter: riktiga närbilder samt porträtt.

Återigen! Låt dig inte nedslås om du har ett objektiv med lite lägre brännvidd och sämre bländaregenskaper, bilderna kommer säkert bli bra ändå!

Lyft fram ansiktet/personen
Fina porträttfoton brukar sträva efter att lyfta fram modellen lite extra. Tanken är att skärpa ska finnas över hela personen/ansiktet men att bakgrunden på bilden ska vara mjukt oskarp.

Välj en stor bländaröppning. Mina porträttfoton brukar ligga runt 2.8/f till runt 4/f. Detta resulterar i kort skärpedjup som kommer ge skärpa på personen men inte bakgrunden.

Väljer du att ta foton som ligger på bländare 12 t.ex kommer du märka att en rörig bakgrund kommer dra uppmärksamhet till sig (och i mitt fall nästan göra mig yr!)

Som du kan se på bilden här ovan har jag lagt upp ett tydligt exempel på hur bakgrundens oskärpa lyfter fram ansiktet.

ISO: 250
Brännvidd: 68mm
Bländare: 2.8/f
Slutartid: 1/5000dels sekund
Extra kommentar: Det kan ha varit lite för lite med 2.8/f i bländarvärde. Titta på axlen så ser du att den är oskarp. En bländare på 4 eller 5 hade troligtvis gjort både ansikte och axel skarp utan att nämnvärt ha påverkat bakgrundens oskärpa.

Pass på för skuggor och motljus
Skuggor kan användas till att orsaka mystik eller användas på massa olika kul sätt liksom motljus kan ge fina silhuetter.

Motljus kommer få kameran att reagera och försöka kompensera för det ljus som kommer in. Eftersom personen i fråga inte är källan till ljuset kommer personen bli underexponerad vilket orsakar silhuettbildningen.

Skuggor kommer du väldigt lätt få då det är soligt och fint ute, det gör sitt för att orsaka fina effekter (det bästa ljuset finns i soluppgången eller nedgången!) men problemet är då skuggorna hamnar på fel ställe.

I bilden ovan kan du se vad skuggor kan ställa till med. Min önskan hade varit att lyfta fram ögonen mera. Men på grund av det sneda solljuset blev dom sänkta i skugga vilket inte var vad jag ville.

För att komma runt dessa problem rekommenderar jag att använda kamerans blixt för att lyfta fram dom skuggiga partierna/avhjälpa motljusets effekter:

Porträtt med skugga Porträtt tagen med blixt

Bild 1: Tagen utan blixt
Bild 2: Tagen med blixt

Ta bildserier!
Om du verkligen går in för att få många bra bilder behöver du ta massvis med bilder. Alla systemkameror har funktioner för serietagning. Använd den. Om du i ena sekunden lyckas fånga en ofrivillig grimas på bild kommer du kanske i nästa bildsekvens få ett bländande leende som blir bilden du kommer minnas.

Bilden ovan, mina kära föräldrar. Många lustiga bilder blev det och många bra!

Få din modell att slappna av
Dom bilder som jag har visat och visar längre ner innehåller människor jag känner och som slappnar av framför kameran. En del personer trivs inte alls framför kameran vilket gör det svårt för dig som fotograf att få ut något bra av bilderna.

Prata med modellen! Uppmuntra, skoja och lek! Uppmuntra till skratt om det är vad du vill försöka uppnå.

Tänk också på att det är dina bilder, vänd o vrid på modellen och var inte rädd för o ta lite styrning i det hela så att det blir som precis du tänkt dig!

Övrigt
Tänk på placeringen av till exempel uppstickande föremål i bakgrunden. Det kan bli fult om det sticker upp en lyktstolpe ur huvudet på modellen.

Det absolut bästa är en lugn harmonisk bakgrund av något slag. Vatten, skog, fält.. t.ex. Studiofotografering ger ju definitivt möjlighet till bra bakgrunder, men det har jag aldrig provat.

Tre av mina porträtt bilder

ISO: 250
Brännvidd: 200 mm
Bländare: 7.1/f
Slutartid: 1/125s sekund
Kommentar: Tanken var inte porträttbild, tanken var att prova mitt telezoom objektiv. Men jag ska inte klaga, porträttbilder blir bra på alla möjliga olika vis. Jag tyckte den gjorde sig bra i svartvitt.

ISO: 250
Brännvidd: 75 mm
Bländare: 2.8/f
Slutartid: 1/4000dels sekund
Kommentar: En mjuk fin bakgrund, klara färger. Minus blir dock lite skuggor på ögonen.

ISO: 250
Brännvidd: 75 mm
Bländare: 2.8/f
Slutartid: 1/500dels sekund
Kommentar: En bild tagen på stan, det är roligt då man fångar ögonblicket utan en massa planering!

  1. Asmir
    September 25th, 2008 at 09:19 | #1

    Mycket bra och enkelt beskrivet ;)

  2. Anton
    February 2nd, 2009 at 00:37 | #2

    Bländargluggen blir större och inte högre. Dessutom blir värdet lägre. Du verkar krångla till det lite.

  3. February 2nd, 2009 at 08:16 | #3

    @Anton
    Tja, man lär sig med tiden.. jag har ändrat lite i den här guiden nu, tack för påpekandet!

  4. Poliana Johansson
    March 18th, 2009 at 14:37 | #4

    Hej!

    Jag vill bli fotograf. Jag går nu på fotokurs på Folkuniversitetet men det finns massor som jag måste lära mig. Jag tyckte mycket om din sida och jag kan säga att du har gjort mina studier lättare. Tack! :-)
    Jag köpte tre olika objektiv: EFS 55-250 IS, EFS 18-55 IS och EFS 10-22mm USM. Tror du att jag kan få perfekt porträtt med de? Kan du ge mig någon tips om vad skulle passa bra för att ta porträtt i studio? Tusen tack! Ha det så bra…

    Mvh Poliana Johansson

  5. March 18th, 2009 at 22:17 | #5

    Svar till Poliana:
    Hejsan!

    Kul att du besökte min blogg!
    Porträttfotografering kan du göra med alla möjliga objektiv.
    Jag föredrar själv ett objektiv på runt 50-70 m.m. med möjlighet till stor bländaröppning (bländare 2.8)

    Jag tycker dock inte du ska springa iväg och köpa innan du provar dina objektiv lite.
    Du kommer med all säkerhet få bra porträttbilder med både 55-250 och 18-55 samtidigt som du kommer på vad du kanske saknar att kunna göra med dom objektiv.

    Mina objektiv vid porträttfotografering:
    Nikon 50 mm bländare 1.4
    Tamron 28-75 mm bländare 2.8

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  6. July 27th, 2009 at 21:24 | #6

    iso 1/5000 känns lite “overkill” på en porträtt bild :P bättre att gå ner i iso då, för som du själv nämnde ska man hålla sig lågt i isovärdena.

    bra nybörjarguide annars i övrigt

  7. July 28th, 2009 at 10:31 | #7

    Hej Patrik, tack för kommentarerna, tror dock du läste lite fel eftersom 1/5000 syftar till slutartiden!

    //Fredrik

  8. ninen
    October 14th, 2009 at 17:20 | #8

    Snälla rara du – rikta inte in dig på att bli fotograf. Jag är gift sedan många år med en och det är inte den dröm ni alla tror. Fotografering tar 1% av tiden och inte är det vackra bilder som ska tas utan hårt specificerat från kunden vad de vill ha för skruvar och spikar. De flesta företag har nu också köpt egna kameror och tar egna bilder. IKEA gör alla bilder i dator och använder inte ens fotografer längre. Lägg till detta nu att tiotusentals svenska ungdomar vill bli fotografer, lurade av skolor som lockar med medielinjer. Några få säljer två bilder för ingenting och tror att de är fotografer och sänker med sin okunnighet priserna för hela fotografkåren så nästan ingen kan längre leva på yrket. Jag tror yrket är helt borta om tio år. I dagsläget går många fotografer i konkurs. Kunderna vill inte betala, de är inte trogna sina fotografer och så är de otrevliga. Försök välja en karriär med framtid. Lycka till!!!

  9. October 15th, 2009 at 06:31 | #9

    Hej Ninen!

    Jag jobbar idag som IT tekniker, hela min yrkesinriktning är att jobba med datorer och IT. Att jag fotograferar gör jag för att jag tycker det är kul, man gör något kreativt och någon gång emellanåt tar bilder man är nöjd med.

    Det är säkert tufft att vara yrkesfotograf som du skriver men det är inget jag har planer på. Jag trivs på den nivå jag är nu: jag driver den här bloggen samt tar dom bilder jag själv vill.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  10. Louise
    June 17th, 2011 at 04:28 | #10

    Jag är själv inte fotograf utan modellar en del. Planerar att börja fotografera, dock landskap och inte porträtt. Tycker du beskriver mycket bra i din text. Men ett tips till dig när du fotar porträtt är att införskaffa en reflexskärm. På detta sett blir du lätt av med fula skuggor och dessutom kostar dem inte speciellt mycket.

    På detta sätt kan du även få fina motljusbilder då du kastar tillbaka solljuset i ansiktet på modellen :)

    Mvh Louise

  11. June 19th, 2011 at 18:00 | #11

    Hej Louise! Tack för kommentaren!
    Jag har funderat på reflexskärm sen tidigare, men eftersom den här sidan ämnar sig för nybörjare siktar jag på att lära folk fotografera med det första dom skaffar sig – kameran.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  12. June 25th, 2012 at 14:31 | #12

    @ninen
    Jag ska gå en medialinje på gymnasiet men det är ju inte för att jag vill arbeta med det, utan för att jag får chansen att lära mig mer. Dessutom går alla linjer att göra till högskoleförberedande så det spelar inte så jättestor roll i vad man väljer :)

  13. June 19th, 2013 at 14:47 | #13

    Superbra beskrivning! Allt man behöver veta på ett och samma ställe! :)