Del 6 – Ljusmätning och exponering

Inledning

I denna artikel ska vi gå igenom användandet av ljusmätning samt praktiska tips för exponering. Jag har ingen egen erfarenhet av ljusmätning med hjälp av externa enheter utan utgår helt ifrån kamerans möjligheter.  Den här artikeln är knappast en av dom roligare jag skrivit, men kanske kan det ge någon av er en “aha upplevelse”..

Inte heller har jag med papper och penna räknat på ljusmätning teoretiskt eller likande varvid detta blir en enkel guide om vad som kan hjälpa dig som är nybörjare.

Det finns flera svåra förhållanden rent ljusmässigt som gör det svårt att ta bra bilder. Du kommer ha en oerhörd nytta av att veta vad ljusmätning är för något, vilka inställningar som oftast finns tillgängliga samt vid vilka situationer du bör använda olika typer av ljusmätning.

 

Ljusmätningens funktion

Din kamera mäter hur mycket ljus som finns, av detta kommer slutartiden räknas ut för att ge en korrekt exponering, alternativt rätt bländaröppning. Använder du det helt manuella läget blir kamerans egen ljusmätning således oviktig eftersom du redan ställt in exponeringen.

 

Ljustmätning och dess tre inställningar

Ganska länge lät jag bli de inställningar som fanns för ljusmätning på min kamera. Och säkert behövde jag inte heller dessa i de flesta situationer. Här är dock en genomgång av de tre inställningar som oftast (?) finns på en kamera.

Evaluerande ljusmätning
Observera att inställningarna heter olika för olika kameror och modeller. Evaluerande ljusmätning innebär att kameran mäter över hela den brännvidd som är inställd på kameran och räknar ut ett medelvärde. Det här läget passar oftast för de flesta bilder.

Problemen kommer oftast då det är t.ex. en ljus himmel som är största delen av bilden, men där du vill exponera något annat korrekt.

Exempel på korrekt användning av evaluerande ljusmätning:
 

I denna bild så mäts ljuset korrekt, både personen på bilden och bakgrund verkar vara rätt exponerade.

Exempel på ett användande av evaluerande ljusmätning som inte ger ett korrekt resultat:

I bilden ovan var tanken att busken skulle ges korrekt exponering. Men på grund av himlens stora del av bilden räknade kameran ut en exponering som inte passade för det jag ville uppnå. Det kan ju nämnas att siluetter är riktigt snygga i andra bilder! Men man ska ju fortfarande ha kontroll och få till det som man vill.

Spot ljusmätning

Denna mätning tittar på den fokuspunkt som används av kameran. Den kommer ge en korrekt exponering på precis den punkten och i övrigt inte bry sig om hur övriga komponeringen ser ut ljusmässigt.

Denna typ av ljusmätning är väldigt exakt och det är lätt att förstöra bilden, använd hellre centrumvägd ljusmätning.

Centrumvägd ljusmätning

Denna mätning kommer titta på den fokuspunkt som används av kameran samt ett område i en cirkel runtom den punkten.

Väldigt fördelaktig om du vill t.ex. exponera en bruds bröllopsklänning korrekt utan att för den sakens skull förlita dig på en enda liten punkt på klänningen, utan snarare ett område på klänningen.

Ta som exempel, jag var för nästan ett år sen på en livespelning på Akurat i Stockholm. Tjejen som spelade var upplyst av strålkastare. Däremot var resten av scenen nästan helt mörklagd. På den tiden då man var ovan vid fotografering så använde jag Evaluerande ljusmätning, alltså ett snitt av hela bilden. Resultatet? Riktigt långa slutartider eftersom bilden ville ta med allt det mörklagda i beräkningen. Hade jag använd spotmätning hade jag exponerat tjejen och scenen mer korrekt. I mitt fall resulterade den felaktiga mätningen i ca 200 värdelösa bilder.

Nedan visas exempel på en bild med först evaluerande ljusmätning, och sedan centrumvägd ljusmätning:

I bilden ovan har vi återigen en bild där kameran var inställd på evaluerande ljusmätning. Således tog bakgrunden över och statyn blev underexponerad. I bilden nedan visas samma motiv med centrumvägd ljusmätning:

Observera att statyn nu är korrekt exponerad, det var endast den mittersta fokuspunkten som ljusmätningen utgick ifrån. OBS! Bakgrunden blev istället kraftigt överexponerad, i det här fallet kan det ha varit bättre att använda blixt och normal ljusmätning för att uppnå ett bra resultat över hela bilden. Detta är dock mitt försök att visa ett tydligt exempel.

 

Exponering

Jag ska bara mycket kort gå in på under och överexponering som man kan ställa in på kameran. Det kan tänkas komma en längre guide i framtiden.

Om du fotograferar i t.ex. motljus, ett snöigt landskap, eller liknande så kan man vilja underexponera alla bilderna lite för att kompensera för allt det ljusa i bilden.

Din kamera har inställningar du kan använda för att både över och underexponera i vissa steg. Då du väljer den inställningen så kommer alla följande bilder att under/över exponeras med den inställning du valt.

Således kommer kameran mäta ut att en bild behöver si och så lång slutartid för att exponera en bild, då bilden tas kommer din inställning att tas i beräkning av kameran, som under eller överexponerar bilden beroende på önskad effekt.

Exempel där jag har underexponerat bilder i ett eller ett par steg:

– Bilder tagna mitt på dagen i kraftigt solljus

– Snölandskap

Exempel där jag har överexponerat bilder

– Oönskade siluettbildningar

 

Här är återigen min siluett av en buske. För att jag skulle få med buskens detaljer överexponerade jag bilden nästan två hela steg.

Resultatet! Återigen, himlen kommer bli överexponerad.

 

Hoppas detta har gett en viss förståelse för vissa delar av kameran. Det kommer förhoppningsvis att vara till hjälp i vissa situationer. Hör gärna av dig om du tycker att någon del behöver utvecklas i denna del av mina guider eller om du bara har en kommentar av något slag!

/Fredrik

  1. July 12th, 2008 at 11:33 | #1

    Du har gjort en väldigt bra fotoskola, många bra tips. Hit kommer jag tillbaka flera gånger.

  2. Asmir
    September 25th, 2008 at 09:36 | #2

    Mycket bra tips!

  3. Teresa P. Peacock
    November 18th, 2008 at 10:00 | #3

    Hej Fredrik

    Gud vad duktig du ar och vilket talamod du haft med dina sidor! Jag ar uuuurtacksam – hurra : )
    Tack vare dig kommer nu mitt allra forsta kameraexperimenterande definitivt bli av. Jag har sparat din blogg som en favorit. Ser fram emot mer!

  4. Clas
    March 4th, 2009 at 23:22 | #4

    Hej Fredrik
    Är själv en alldeles purfärsk nybörjare (trots att jag hunnit bli 62 år), har länge sökt efter en hemsida liknande din. Det är inte lätt att hitta en hemsida där fotograferingens grundläggande principer förklaras så att man som nybörjare förstår.
    Tack för en fantastisk och lärorik fotoskola, hoppas du inte tröttnar utan orkar fortsätta att komma med råd och tips.

  5. elle
    June 22nd, 2009 at 09:42 | #5

    Underbart med sådana här tips!

  6. Jimi
    August 4th, 2009 at 18:37 | #6

    Tack! Lätt lärd guide!

  7. HansG
    January 13th, 2010 at 13:27 | #7

    Hej Fredrik!

    Kommer snart att köpa min första systemkamera. Är mycket imponerad över din sida. Lättläst för oss nybörjare.

    Kämpa på!

    HansG

  8. January 14th, 2010 at 19:02 | #8

    Hej Hans!
    Tack för dom orden! Lycka till och fråga gärna om du undrar något!

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  9. Tony
    July 19th, 2010 at 07:53 | #9

    Hej Fredrik !

    En riktig bra fotoskola. Tack för dina fina tips i motljus,tänker framförallt när jag fotade solnnedgång.
    – jag har alltid varit intresserad av fota Naturbilder
    framförallt småfåglar.Själv har jag en Nikon D 90 skaffar mig ett telezoom eller ett
    fast obj. typ 300 mm inkl converter eller Sigma 120-400, 150-500.

    Mvh.Tony

  10. August 3rd, 2010 at 20:01 | #10

    Hej Tony!

    Kul du gillar fotoskolan! Det mesta är från egen erfarenhet och vad jag själv hade problem med då jag var helt nybörjare.

    Jag har själv en 70-200 mm som tele. säg gärna vad du tycker om converters! Hur mycket du tappar i skärpa, m.m. vore intressant att veta! Mina egna favoritbilder är absolut macro-bilder som är så skoj då man får dom riktigt skarpa!

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  11. August 5th, 2010 at 12:27 | #11

    Hej, underbar sida, bra förklarat. Den här sidan är guld värd.

    Tack, mvh/Christian

  12. sarah
    December 8th, 2010 at 17:47 | #12

    hej Fredrik! jag undrar vart på kameran man ställer in dessa ljus inställningar?

  13. December 10th, 2010 at 11:38 | #13

    Hej Sarah! Det beror lite på vilken kamera du har. Dom flesta kameror kan du hitta den här inställning både via menyerna men även som en egen knapp på kameran. Bör heta något som “Ljusmätning”

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  14. Sandra
    February 6th, 2011 at 13:58 | #14

    Hej där!
    Jag gick en fotokurs för föräldralediga och fick dessvärre inte ut så mycket av den. Men nu när jag läser på din sida trillar poletten ner!
    TacK!

  15. Dennis
    February 10th, 2011 at 07:27 | #15

    Tack för informationen!
    Väldigt lättläst,kul att det finns prestigelösa ödmjuka personer som du som kan förklara utan att krångla till det!
    Som du säger lär man sig bäst genom att gå ut och fota,jag brukar skriva upp lite olika inställningar på samma kort på ett papper för det är så lätt att glömma.
    Sen är det ju bara att gå hem och jämföra.
    Vad som är ett bra kort eller ett dåligt har jag nog svårt för,men det kanske man lär sig med tiden?

    Tack för en bra sida!
    Glad amatör beväpnad med en Canon 550D 70-300 1:4-5.6 is usm

  16. February 20th, 2011 at 10:07 | #16

    Hej Dennis!

    Tack för dina kommentarer! Roligt att få uppskattning för det jag gör från mina läsare :)

    Bra och dåliga kort är till stor del en smaksak, gillar du bilden så gillar du den! Det hjälper oftast att posta sina bilder på t.ex. fotosidan.se för att få den bedömd av andra fotografer.
    Hör gärna av dig om du vill ha lite feedback på några bilder.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  17. February 25th, 2011 at 15:01 | #17

    Hej!
    En liten fundering. Någon sa (minns inte vem, var, hur): Exponera med DSL-kamera som vore det diafilm. D.v.s. hellre under- än överexponering. Tyckte att det verkade rimligt. Efter det hörde jag motsatsen och förvirring uppstod.

    Vad har du för teorier?

    mvh
    Kristian

  18. February 27th, 2011 at 11:49 | #18

    Hej Kristian!

    Att underexponera lite ger lite snabbare slutartid, det är väll det som jag ser som fördel. Det verkar vara lite personliga preferenser om man fotar underexponerat, överexponerat eller liknande.

    Om du fotograferar i rå-format spelar det inte så stor roll om bilden är lite över eller underexponerad.

    Jag tycker du ska sikta på rätt exponering så blir det lite mindre efterarbete på bilderna, samt en sak mindre att hålla reda på vid fotografering!

    Jag pysslar själv med underexponering vid tillfällen som fjällmiljöer, motljus, och liknande.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  19. August 4th, 2011 at 00:09 | #19

    Hej!

    Jag har börjat på din skola :) Jag har köpt en Canon G12 och är endast en glad amatör, men jag fotar allt jag ser och försöker lära mig så mycket som möjligt. Jag undrar om du skulle vilja förklara för mig hur man gör för att, som du skrivit om här ovan, över- resp underexponera en bild? Vad är det för inställning?

    Tacksam för svar och tack för en bra blogg!

  20. November 11th, 2011 at 13:36 | #20

    Hej!

    Om CANON G12 har avancerade inställningar brukar man kunna öka eller minska exponering.
    Symbolen ser ibland ut som ett plus och minustecken +/-

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  21. Johan
    July 28th, 2012 at 00:33 | #21

    Hej!
    Tack för en superbra sid, dina tips och förklaringar är guld värda för en nybörjare som jag.

  22. June 1st, 2013 at 19:59 | #22

    Hej!

    Är en nybliven Nikon D3100 ägare och har mycket att lära. Din fotoskola är fantastiskt bra. Har en fråga om ljusmätning: kan man få både busken och himlen korrekt i ditt sista exempel?

    Mvh
    Marie

  23. Eva Emanuelsson
    July 4th, 2013 at 14:42 | #23

    Men du skrev ju ingentin om hur man mäter ljuset? Det var ju därför jag var in här och läste…
    Varför vet väl alla, men du får ju berätta hur man gör rent fysiskt ;)

  1. September 30th, 2011 at 06:18 | #1