Del 7 – Objektiv

Introduktion

Hej igen!

Här kommer min nästa del i fotoskolan, jag ska gå igenom objektiv och lite olika funktioner. Vi har ju pratat om bländare och brännvidd en hel del, och det är i högsta grad aktuellt då man ska välja vilka objektiv man vill ingår i ens utrustning!

Vi kommer titta på för/nackdelar med följande objektiv zoomar: super, vidvinkel, normal, tele samt objektiv med fast brännvidd: macro (ofta passande för porträtt)

I bilden ovan ser du ett objektiv i genomskärning. De blåa objekten är linselementen, det turkosa är bländaren. Jag har ritat dit elementen och bländaren själv, så det är på ett ungefär och ingen exakt beskrivning av hur det kan se ut.. :)

Generellt om objektiv
Ett par saker att nämna om objektiv innan vi sätter igång!

Bländare

Bländaren är som tidigare nämnts den inställning som avgör hur mycket ljus som släpps in i kameran. Det är detta värde som även avgör till största del hur mycket objektivet kommer kosta. Ju större möjligt ljusinsläpp (lågt bländarvärde) desto dyrare objektiv.

En bländare fungerar ungefär som ögats pupill. Se bilden nedan:

Bländare 25 ger med andra ord ett väldigt litet ljusinsläpp. Bländare 1.8 ger ett högt ljusinsläpp. För att möjliggöra ett ljusinsläpp på 1.8 behöver större linser användas i objektivet, det är detta som gör att prislappen går upp. Med andra ord, objektivets egenskaper avgör vad för högsta bländare du kan använda.

Brännvidd
Brännvidd avgör hur mycket zoom det blir med objektivet. 18 mm brännvidd ger en ganska bred vinkel och ger bra möjligheter att fotografera t.ex. landskap, 200 mm brännvidd lämpar sig bra för t.ex. sportfotografering eller kanske fota fåglar, eller nått :)

Objektiv finns både med fast brännvidd och med zoom. Då du ska köpa ett objektiv som det står 18-55mm på innebär det att du har möjligheter att röra dig över hela det brännviddsområdet vilket alltså ger zoommöjlighet.

Fast brännvidd ger ingen zoommöjlighet alls. Detta är ofta sant för macro objektiv, men även teleobjektiv på mer än 200 mm brännvidd.

Bild 1 tagen med 28 mm brännvidd
Bild 2 tagen med 75 mm brännvidd
Bild 3 tagen med 200 mm brännvidd

I bilderna ovan kan du se vad olika brännvidder ger för olika resultat. Jag har tagit bilderna med kameran i samma position, men bytt brännvidd mellan varje bild (och naturligtvis även byte av objektiv)

Annat att tänka på

Ett par saker till att tänka på vid köp av objektiv är att objektiv på mer eller mindre ger upphov till vinjettering samt distorsion.

Distorsion är då vanligtvis raka objekt i bilderna, t.ex. en stolpe ser ut att tryckas utåt i bilden. Den ser mer ut som en båge.

Vinjettering är en tunnliknande effekt som ger upphov till mörkare kanter, vid kraftig vinjettering ser man att det mörka partiet går i en cirkel inåt i bilden.

Dessa fenomen är svåra att komma ifrån, men syns knappt på objektiv som är välgjorda. Mer framstående är dessa problem på “extrem objektiv”… t.ex. fisheye objektiv och vidvinkel. Även superzoomar kan lida av detta. Då ni köper objektiv, läs lite recensioner först, där står det viktigaste ni behöver veta!

Bild 1: Vinjettering (gjord i photoshop för att visa hur effekten kan se ut)
Bild 2: Distorsion (tydligast i kanten på bilden)

Båda dessa bilder är kraftigt överdrivna för att visa hur det kan se ut.

För dig som precis skaffat din första systemkamera
Oftast vid köp av systemkamera brukar man köpa en kamera med objektiv i ett paketpris. I Canons och Nikons fall brukar brännvidden starta på 18 mm och sluta på runt 50-80 mm.

Jag rekommenderar starkt att du använder din kamera ett tag med det objektivet innan du bestämmer dig för att sätta igång och titta på nya objektiv att införskaffa. Ofta kan den billigare optiken du fick med vara fullt tillräckligt för dom behov som finns i början.

Objektiven
Och så går jag då igenom objektiv som finns på marknaden. Det är mina personliga åsikter om dom olika objektiven, kommentera gärna om det är något mer som ska till på plus eller minussidan.

Superzoom objektiv
Dessa objektiv kallas superzoom därför att brännvidden ofta går över ett ganska stort spann. T.ex. 18  – 125 mm.

Plussidan:
– Mycket bra för semesterresor! Du får med dig mycket brännvidd i ett enda objektiv istället för att släpa med ett helt paket
– Prisvärt, ofta kommer man undan med en “billig” peng då man köper dessa objektiv

Minus:
– Distorsion och vinjettering förekommer i högre grad på dessa objektiv. Detta beroende på att det helt enkelt är svårt att bygga objektiv som täcker in så mycket brännvidd

Vidvinkelzoom objektiv
Utmärkt för fotografering av landskap, arkitektur eller ytor som är svåra att täcka in med andra objektiv.

Detta objektiv täcker oftast in brännvidd i området 10 – 24 mm. Antingen som zoom eller som fast brännvidd.

Jag har just nu inga kommentarer för plus eller minus, däremot är detta ett typ av objektiv som finns på min framtida önskelista.

Normalzoom objektiv
Ett objektiv som ligger i området mellan vidvinkel och tele. Kallas normalzoom, vet inte riktigt varför. Brännvidden kan ligga runtomkring 18-75 mm. För detta objektiv, liksom för andra, är brännvidden olika för olika objektiv i sin klass.

Normalzoomen är nog det objektiv som får tjänstgöra flitigast, framförallt vid stadsfotografering eller bara vanliga motiv som t.ex. barnkalaset eller festen. Bröllopet fotograferade jag med enbart en normalzoom med brännvidd 28 – 75 mm (Bländare 2.8).

Plussidan
– Objektiv som passar till väldigt mångsidig fotografering som antagligen är det objektiv du kommer använda mest till en början
– Ett bra brännviddsområde som gör distorsion och vinjettering till ett litet problem.

Minussidan
– Runt 50 mm brännvidd har du det du ser med ögat. Således är detta inte ett objektiv för den som vill zooma in på detaljer. Fotografera t.ex. ett sportevenemang blir således svårt.

Telezoom objektiv
Teleobjektiv betraktas som sådana objektiv som har mer än 100(?) mm brännvidd. Dessa objektiv är framför allt till för fotografering på avstånd. Passar utmärkt för sportevenemang, fåglar, eller som jag nyss lärde mig, fiske! Om du någon gång har provat att fotografera månen med ett normalzoom objektiv så vet du säkert varför det går lättare med tele :)

Plussidan
– Kul objektiv för den som vill “komma nära” i sina bilder från avstånd.
– Perfekt att använda på medeldistans för att förstora upp ett djur t.ex.

Minussidan
– Väldigt dyrt för dom lägre nivåerna av bländare (2.8), däremot billigt om man kan tänka sig en bländare på runt 5.
– Hyfsat tungt
– Ett objektiv som är lite svårare att hitta många användningsområden till

Macro objektiv
Gillar du att fotografera riktigt små saker? Då är macro ett kul objektiv för dig! Macro objektiv ger möjlighet till helt nya bildperspektiv! Ett objektiv som jag starkt rekommenderar.

Plussidan
– Perfekt objektiv för otroliga närbilder av små saker
– Macro objektiv passar ofta för porträttfotografering eftersom det ger fin bakgrundsoskärpa
– Hyfsat billig investering

Tredjepart eller original?

De kameratillverkare som finns skapar naturligtvis sina egna objektiv. Men det finns även tredjeparts tillverkare som t.ex. Sigma som är lite billigare. Hur ska man veta vad som fungerar bra och till vilka priser? Det är svårt att säga, men styr plånboken kan man med gott samvete köpa dom billigare varianterna som inte alls behöver vara sämre än originalprodukterna.

Mitt tips är att kolla noga på objektiven ni funderar på att köpa innan ni gör det. Jag har två länkar här där jag anser att man får god hjälp:

Fotosidan – Recensioner och kommentarer om objektiv

Cyberphoto – Onlinebutik som gör sitt bästa för att göra dig nöjd!

Det var allt för denna gång, hoppas i vanlig ordning att jag har varit till hjälp ;)

  1. November 3rd, 2012 at 22:58 | #1

    Hej Fotoeddan!

    Båda objektiven skulle vara bra att ha med i väskan.
    Det ena för fotografering på avstånd, den andra för fotografering på nära håll och i stadsmiljö.

    Om du ska välja ett, så rekommenderar jag helt klart 18-55 m.m. som är bättre “all-around”.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  2. November 3rd, 2012 at 23:01 | #2

    Hej!

    Det är jag helt säker på att det finns Patrick.
    Kolla i manualen för hur du gör. Det kan finnas en symbol med flera rutor lagda på varandra som skulle kunna symbolisera denna inställning. Annars kan det finnas i menyerna.

    mvh
    /Fredrik

  3. Emma-Karin
    November 22nd, 2012 at 12:03 | #3

    Hej, bra guide! Jag har sett att det finns “Close up filter”. Dessa ska man sätta på sitt objektiv som ett vanligt filter, istället för att använda macro objektiv. Har du någon erfarenhet av dessa?

  4. December 1st, 2012 at 11:12 | #4

    Hej Emma-Karin!

    Jag har ingen erfarenhet av dessa filter är jag rädd!
    Om jag var du skulle jag definitivt gå till en butik och be att få testa innan köp.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  5. Christer
    December 13th, 2012 at 21:45 | #5

    Jag funderar på om jag skall köpa makro och väljer då på 60mm eller 100mm till min Canon EOS50d. Hur skall man veta vad man skall köpa.

    Behöver inte tele egentligen då jag redan har andra objektiv.

  6. December 14th, 2012 at 15:19 | #6

    Hej Christer!

    Ett Macro på 60 m.m. skulle kunna vara ett passande objektiv för porträttfotografering också.
    Om du har ett teleobjektiv skulle jag nog rekommendera 60mm.

    Mvh
    /Fredrik

  7. Joel
    August 6th, 2013 at 08:21 | #7

    Hej!
    Tackar för bra övergripande beskrivning av objektivs uppbyggnad. :)
    Perfekt när jag skall köpa zoom-objektiv till nya systemkameran. Skall även passa på att läsa igenom resten av bloggen som jag är säker på kommer ge mig bra tips och trixom fotografering :)

  8. Vendela
    July 10th, 2014 at 16:58 | #8

    HEJ!! Bra beskrivet.
    Jag har en fråga till dig. Har sen innan ett 85mm objektiv (som jag är otroligt nöjd med) och vill nu utöka familjen lite, till ett vidvinkel. MEN vilken ska man välja?! blir inte klok på alla val. Just det! Äger en nikon 3100. MVH Vendela

  9. July 25th, 2014 at 07:38 | #9

    Hej! Vad ska du använda objektivet till? Vad för prissegment är du inne på?

    Jag skulle vilja rekommendera ett zoom objektiv som ger en låg brännvidd men som även kan användas till lite annat också!

Comment pages
1 2 191