Del 8 – Macro (Avsnitt 1)

Inledning
Macrofotografering handlar om att fota närbilder av saker och ting. Allt från insekter, blommor, tändstickor eller vad man vill! Det är en ny värld som öppnar sig att fotografera saker förstorat. Macrofotografering är även ett område som kan vara svårt att bemästra på grund av att skärpedjup blir väldigt viktigt för att få bilden skarp.

Utrustning

Objektiv:
Vid denna typ av fotografering lämpar sig ett objektiv speciellt designat för just macro. Det som skiljer denna typ av objektiv med andra är att närgränsen (avståndet mellan sensor och objekt där objektivet kan fokusera) är väldigt liten, runt 20 cm. Det är detta som gör det möjligt att komma väldigt nära vid macrofotografering (och en nödvändighet). En annan sak som utmärker macroobjektiv är att dom ger en avbildningsskala på 1:1 eller tillochmed förstorar ännu mer uppåt 5:1 skala.

Det finns macroobjektiv med brännvidder på 60 mm och uppåt 200 mm. Det är en smaksak men vanligast verkar det vara med macroobjektiv på runt 60-100 mm. Samt att det oftast är fast brännvidd.

Det finns hos vissa tillverkare objektiv som är gjorda för vanligt bruk, oftast normalzoomar som även har beteckningen MACRO. Dessa har som sig bör möjlighet till bra närgräns. Däremot bör man läsa sig till om objektivet fungerar bra som macro via recensioner (se min objektivguide). Det här kan vara en bra budget variant för den som inte gärna vill satsa för mycket pengar på ett renodlat macroobjektiv.

Stativ:
Det går att få till bilder vid macrofotografering även utan stativ, men jag rekommenderar ändå att ett används. Anledningen till detta är att då närgränsen flyttas fram kommer skärpedjupet bli väldigt känsligt. Som exempel: Om det du vill fotografera är skarpt vid ett visst avstånd räcker det med att flytta kameran några millimeter för att det du tänkte fotografera kommer vara ur fokus.

Nästa anledning är att om du vill få mycket av objektet skarpt behöver du använda höga bländarvärden (Vilket ger långsammare slutartid) vilket kan resultera i skakningsoskärpa.

Utförande
Fundera på vad du vill fotografera för något, jag rekommenderar att börja med icke-rörliga föremål eftersom dom just ligger stilla och låter dig testa så mycket du vill :-)

Några exempel på vad du kan testa:

  • Tändstickor
  • Mynt
  • Blommor
  • Ljus
  • Kryddor
  • Frukt

Sätt kameran på stativet och placera kameran så nära föremålet som det går att komma där du fortfarande kan få fokus. Har du inte möjlighet att fokusera på objektet är det för att du kommit för nära. Jag rekommenderar att använda manuell fokusering eftersom det ger mer kontroll vid fotograferandet och eftersom objetet ändå inte kommer röra på sig.

Har du möjlighet använd timer eller fjärrutlösare för att inte röra kameran och orsaka skakningsoskärpa. Är du utomhus och fotograferar blommor eller liknande, se till att försöka få det vindstilla där objektet är.

För att få med så mycket detaljer som möjligt bör man använda ett högt bländarvärde för ett större skärpedjup.

Exempel

Tändsticka, macro

Brännvidd: 60 mm
Bländare: 3.2 f
Slutartid: 1/200 sekund
Kommentar: Tändsticka som brinner. Här ser ni hur skärpedjupet påverkar bilden. En del av tändstickan är skarp, medan skaftet är utanför fokus. I den här bilden använde jag stativ samt hade tejpat fast tändstickan på en metallyta.

Öga, macro
Brännvidd: 60 mm
Bländare: 2.8 f
Slutartid: 1/60 sekund
Kommentar: En av mina första ögonbilder. Handhållen kamera gjorde det svårt att ta den här bilden eftersom både objektet och kameran rör sig samtidigt. Av 20 bilder blev det här den enda lyckade.

Ljus, macro

Brännvidd: 105 mm
Bländare: 8.0 f
Slutartid: 1/100 sekund
Kommentar: Kamera återigen på stativ, fokus ligger på veken på ljuset.

Macro avsnitt 2…

Kommer efter sommaren 2009 någon gång, planen är att fotografera rörliga föremål… insekter osv. Håll ögonen öppna!

  1. Fredrik L
    April 5th, 2009 at 21:26 | #1

    Bra förklarat Fredrik.
    Du är väldigt bra på att förklara dessa saker.
    Vart tar du din information ifrån?
    En sak som jag skulle vilja diskutera är att använda stativ. Jag personligen tycker det är svårt att använda stativ när jag fotar macro.
    Får inte den där rätta känslan men det är ju så olika jag använder väldigt sällan stativ. Är väl lite för slö orkar inte ta det med mig.
    En sak som ni bara måste prova ni som har en macro glugg är att fota en liten groda jag bara älskar dessa bilder. Det finns så mycket att fota nu när våren närmar sig. Men det är inte så lätt som man tror.

    Lycka till

  2. April 7th, 2009 at 08:21 | #2

    Tjena Fredrik!

    Informationen får jag oftast från egen erfarenhet, frågeställningar jag själv haft får jag svar på ifrån andra fotointresserade eller forum på nätet.

    Det jag skriver ner i guiderna är sånt jag själv fattat för att försöka hålla det enkelt :)

    Jag ska prova mer macro i sommar på mer rörliga saker som t.ex insekter och grodor. Svårt bara då dom inte alltför ofta vill sitta still.. några tips där? (En guide tyckte man skulle döda insekterna om dom är för jobbiga)

    //Fredrik

  3. January 20th, 2010 at 16:36 | #3

    Tycker också att detta var väldigt bra förklarat. Jag är nybörjare med systemkamera och tänker framöver beställa mig ett macro objektiv. Men innan dess måste jag ju få lite mer kött på benen så att jag vet vad det är jag är ute efter. Jag är intresserad av att fota macro i naturen, så det blir kanske en del krypande framöver:)

  4. Helene
    July 31st, 2010 at 13:59 | #4

    Bra nybörjarguide! Tack för tipsen. Har du erfarenhet av olika kameror också? Vilken bör man välja eller alt. låta bli att köpa? Vilket objektiv har bästa möjligheten till riktigt EXTREMA närbilder?

  5. August 3rd, 2010 at 20:05 | #5

    Hej Helene!

    Jag började med Canon men gick över till Nikons märke efter ett år. Tyckte bättre om känslan i Nikons kamera, det är dock en smaksak då båda kameramärken ger likvärdiga bilder. Om du bor i stockholm, hoppa in på Scandinavian photo och känn på båda kameramärkena.

    Extrema närbilder fås med vilket objektiv som helst som är märkt “Macro”. Det finns en uppsjö med olika macro objektiv, om det är något speciellt du är ute efter så kan jag ge dig några länkar.

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  6. December 1st, 2010 at 16:31 | #6

    Superbra inlägg men har en(dum?) fråga angående macro objektiv.
    Måste man göra någon speciell “inställning” innan man börjar fota förutom att ställa in bländare, slutartid och så.. Vet inte om jag får fram det jag menar men, bör man tänka på något annat när man köpt ett macro objektiv eller är det bara att börja fota? :)

    Mvh
    Rebecka

  7. December 1st, 2010 at 18:11 | #7

    Hej Rebecka!

    Du behöver inte göra några speciella inställningar på ett macro objektiv. Det du kan tänka på är att använda stativ då det lätt blir suddigt på grund av dom korta skärpedjupen!

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  8. Eva Jonsby
    April 11th, 2011 at 16:48 | #8

    Jag har precis köpt en mellanringssats för min Canon. Tänkte att det skulle funka för en nybörjare som jag. har svårt att få skarpa bilder dock. Finns det någon nackdel med mellanringssats jämfört med ett riktigt macro? Vill också säga att jag uppskattar din blogg!

    Eva

  9. April 12th, 2011 at 08:30 | #9

    Hej Eva!

    Är bilderna oskarpa, eller ligger fokus fram/bak mot det du försöker fokusera på?
    En mellanring (som jag förstått det) kan göra det svårare att få till bra skärpa. Ett riktigt macro ger dig möjlighet att gå närmare objektet utan att du tappar fokus. Mellanringssatser ger dig möjlighet att få en större förstoring (med risk för kvalite).

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  10. November 23rd, 2013 at 14:10 | #10

    Hej Fredrik,
    Du är väldigt bra för att förklara.,du skulle jobba som lärare.
    Letade efter Del 8 – Macro (Avsnitt 2) men hittade inte. Vart kan jag titta efter det?
    Tack för alla dessa information som jag fick av dig.

    Mvh.Manuel Rink