Del 9 – Festfotografering

Hej på er!

Nu ska vi titta närmare på planering och utförande av en festfotografering. Ofta har man ju med en kamera till en fest oavsett om det är för att man gillar att fota, eller för att man är anlitad fotograf.

Dom här tipsen kommer rikta sig framförallt till den som är anlitad som “riktig” fotograf. Jag inser att vissa kanske inte har tillgång till extern blixt och liknande utrustning. Den inbyggda blixten på kameran kan till nöd användas, men blir det riktigt skumt är en extern blixt att rekommendera.

I övrigt ska den här guiden tas med en nypa salt för det går självklart att ta mycket fina och bra bilder utan att följa den här delen, det är dock på detta vis jag agerar då det är dags för att fota t.ex. fest eller bröllop.

Punkterna jag kommer gå igenom:

  • Planering
  • Utrustning
  • Utförande
  • Snabbkurs i blixtanvändning
  • Exempelbilder

Planering

Okej, så du ska fotografera en fest? Kul! För att få ut det mesta av kvällen och vara väl förberedd bör du börja med att titta på och planera fotograferingen för den festen. Jag rekommenderar att man sätter sig ner med den som ska ha festen och går igenom vad som kommer hända under festen. Dessa punkter kan innefatta:

  • Datum och tider
  • Kommer det vara skymning, kväll, eller endast dagsljus?
  • Är det speciella delar på festen som du som fotograf bör uppmärksamma lite extra? T.ex. fyrverkeri, folk som ska tala, tävlingar, lekar, gruppbilder, dukning, m.m.
  • Klädsel på festen? Ska du kanske fotografera maskeradkläder?
  • Hur bör du själv vara klädd?

Att prata igenom allt detta en bit i förväg innan festen kommer göra det lättare för både dig och för arrangören att vara väl förberedda. Det finns säkert saker du tänkt på som inte arrangören har tänkt på, och vise versa!

Eftersom jag själv är amatör är jag noga med att berätta detta inför varje fotografering. Jag vill inte att det ska komma som en överraskning att bilder kanske inte håller den standard som hade väntats.

Utrustningen

Inför festen ska utrustningen packas. Beroende vad ni har kommit fram till under planeringen ska ett eller flera objektiv packas ner, blixt ska säkert få följa med. Om det är gruppfotografering inplanerad där du vet att det kommer vara ganska många personer med på bilderna föreslår jag ett objektiv med låg brännvidd (14 m.m. t.ex).

Här är en liten checklista på saker att ta med:

  • Kamerahus
  • Ett eller flera objektiv (putsade från damm och fläckar)
  • Blixt (Absolut måste om det kommer bli skumt eller kväll) Jag rekommenderar också omnibounce.
  • Laddade batterier till kamerahus (kanske även laddare)
  • Laddade batterier till blixt (kanske även laddare)
  • Minneskort (mer än ett utifall du tror det kommer bli många bilder)
  • Eventuellt papper om det är nedskrivet olika tidpunkter för festen
  • Linsduk

Efter festen, ta backup på bilderna omgående!

Utförandet

Var på plats en stund innan det är dags att börja fotografera. Titta på omgivningar och miljö, ta några testbilder kanske och se hur förutsättningarna ser ut rent ljusmässigt.

Eftersom planeringen redan är utförd kommer du veta vad som är viktigt att fotografera.

  • Rör dig runt och stå inte stilla på samma plats och fota
  • Våga be folk att posera om du tror att en sån bild blir bra
  • Ta detaljbilder på t.ex. paket, klädsel, dukning, mat, med mera
  • Var beredd på det oväntade och ha lite koll på vad som ska hända under kvällen, men se till att slappna av och ha trevligt! Måna kommer säkert prata med dig om din kamera och ämnet fotografering

Snabbkurs i blixtanvändning

Eftersom jag inte har gått igenom användandet av blixt blir detta mina enklaste tips för lyckade bilder.

– Till att börja med, använd omnibounce. Detta är som en vit kåpa man sätter över blixten. Detta medför att det blir ett mjukare ljus vilket resulterar i mindre hårda skuggor.

omni

På bild: Omnibounce

– Vid fotografering med blixt bör den vändas i cirka 45 graders vinkel upp mot taket. Kanske 20 grader om du är utomhus. Detta hjälper ytterligare till att mjuka upp skuggor. Är du inomhus kommer dessutom ljuset reflekteras i taket och ge ytterligare bättre effekt.

– Växla mellan att använda blixt och att ha den avslagen efter behov. Vissa bilder kräver inte blixt alternativt att det är helt fel att använda blixt. (Se min guide om mörkerfotografering och guiden om ljusmätning)

Exempelbilder

Nedan visas några exempelbilder från en fest jag var fotograf på under förra sommaren.

Säckpipa

Exponering: 1/160 sek, bländare 5,0
Brännvidd: 60 mm
Blixt: Nej

Prins

Exponering: 1/80 sek, bländare 2,0
Brännvidd: 75 mm
Blixt: Nej
Extra kommentar: Som ni ser så var detta en form av maskerad. Och temat var prinsar och prinsessor. Att fotografera det folk klädde ut sig till var viktigt för den här festen.

Smycke

Exponering: 1/50 sek, bländare 2,8
Brännvidd: 75 mm
Blixt: Nej

Paket

Exponering: 1/1000 sek, bländare 3,5
Brännvidd: 42 mm
Blixt: Nej
Extra kommentar: Detaljbilder på smycken och paket kan vara mycket uppskattat.

Maträtt

Exponering: 1/80 sek, bländare 2,8
Brännvidd: 48 mm
Blixt: Nej

Prinsessa

Exponering: 1/50 sek, bländare 2,8
Brännvidd: 44 mm
Blixt: Nej   (Inga skuggor här, annars hade blixt varit bra att använda!)

Musikspel

Exponering: 1/6 sek, bländare 2,8
Brännvidd: 28 mm
Blixt: Nej
Extra kommentar: På den här bilden var det två musikanter som spelade och sjöng. För att få med stämningen gick jag ner på längre slutartid. Fortfarande ingen blixt. För att slippa skakningsoskärpa använde jag ett bord som stöd.

Exponeringsläge: Manuell

Eldshow

Exponering: 1/50 sek, bländare 2,8
Brännvidd: 75 mm
Blixt: Nej
Extra kommentar: För att klara av att ta den här bilden tog jag upp ISO tal till 1600. Detta är på gränsen för en bra bild tycker jag, men i det här fallet märks det inte så mycket. Anledningen var att jag behövde hyfsat snabba slutartider.

Exponeringsläge: Manuell

The Soul Band

Exponering: 1/60 sek, bländare 7,1
Brännvidd: 28 mm
Blixt: Ja
Extra kommentar: Den här bilden är tagen i en lite mörk källarlokal. Därav blev det till att använda blixten.

Slutord

Det här kan säkert ge lite hjälp på vägen för att fota på en fest. Kom ihåg, så snart du är hemma.. se till att ta backup på alla bilderna!

  1. Fredrik L
    June 13th, 2009 at 21:42 | #1

    Riktigt bra Fredrik!
    Här tycker jag att det inte finns något att tillägga.
    Jag tycker det är viktigt precis som du beskrev att man är amatör och inget proffs. Så de vet att bildkvaliten kan variera.

    bra jobbat Fredrik

  2. June 14th, 2009 at 10:58 | #2

    Hallå hallå!
    länge sen:)

    Tack för det, ja visst är det viktigt att påpeka… annars kanske någon surnar till rejält :)

    jag har lite tid över o pyssla med bloggen nu, med tanke på det vackra vädret + semester;)

    //Fredrik

  3. Fredrik L
    June 14th, 2009 at 12:40 | #3

    Jag har ett nytt förslag på en ny del i din näst intill perfekta fotoskola.

    Den heter fototorka.
    Jag skulle kunna betala mycket för att bli av med den.
    Men på något sätt så vill inga fotografer tala om den för alla är rädda att de ska bli smittade.
    Har du några bra tips så släng gärna ut dem.
    Har haft en hel del uppdrag men jag tycker det märks på mina bilder att det saknas något och det är passion.
    Som tur är det mest mina kompisars barn jag har tagit på en och en annan student avslutning.
    Så hjälp mig gärna här

  4. Daniel
    September 25th, 2009 at 13:06 | #4

    @Fredrik L
    Det finns en del knep att ta till. Jag nämner några utan djupare förklaringar här så får vi se om det blir några fler delar i skolan där detta tas upp.

    * Jaga reda på en kompis som fotar och ta en timme en helg med ett gemensamt tema. Jämför era tankar både under själva fotorundan och efteråt när ni har tid att kolla resultatet.

    * Kör en tävling på nätet eller utmana dig själv. Det finns massor med temafotograferingar där man tvingas tänka annorlunda och fota saker man inte är van att fota.
    Har man svårt att anpassa sig till tävlingstider så är en “fota ett kort per dag” lista en kanon grej. Lägg ut ett kort per dag på en fotoblogg.(ibland blir det 3-4 bilder på en gång då man ska bort eller varit borta!

    *Bestäm ett visst ämne och fota det under en månad. Se till att varje vecka är en variant på tidigare foton så du inte fastnar i en enda typ.
    Jag har just nu en stående agenda som gäller “motorer, maskiner och teknik”. Kan en gammal vedklyv som står och skräpar bli ett bra kort? Är en traktor på stan intressant överhuvud taget?

    *Bearbeta korten med extreminställningar i photoshop och kanske framför allt i CameraRaw för dom som har den möjligheten. Det kan ge KANON ideer till nya foton framöver.

    Det var några tips…det finns många som hjälper en att komma ur en svacka men gemensamt för alla är att – BÖRJA…man kan inte vänta en dag till oavsett metod. Då blir det inte av!

    Lycka till!

  5. Fredrik L
    September 26th, 2009 at 18:43 | #5

    Tack för tipsen Daniel.

    Har testat allt. För mig är inte problemet egentligen fototorka. fotar väldigt mycket
    men hittar inte den riktiga känslan. Så nu har jag försökt att inte tänka så mycket nu när jag fotar. Det blir lätt att man följer alla reglar hit och dit. Och då är det inte jag. Och mina kunder vill att jag ska vara jag. Har ett stort uppdrag om en månad i Mexico. Blir det inte som jag vill då lägger jag ned.
    Känner att jag är rökt om jag inte får till detta uppdrag.
    Tack för dina tips Daniel.
    Så fram tills jag åker har jag lagt kameran åt sidan och jag känner att suget kommer sakta men säkert tillbaka. För i mitt fall så känner jag att energin och passionen också har försvunnit.
    Förlåt att jag låter deppig men det är jag inte.
    Fredde

  6. Nourah
    July 9th, 2012 at 21:03 | #6

    Hej
    Måste man ändra på exponering och brännvidd på varje bild man tar på festen?
    Eller ändrar man bara när det är på olika platser?

  7. July 14th, 2012 at 20:15 | #7

    Hej Nourah!

    Du ändrar exponeringen efter hur ljusförhållandet ändras. Har du ett bra objektiv ska brännvidden inte påverka bländarens öppning och då spelar det inget roll. Mvh/Fredrik