Fotoordbok

Ordbok som referens för er som undrar vad saker och ting på kameran gör.

Bländare / Bländarvärde
Bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in i kameran. Påverkar skärpedjup i den färdiga bilden.
Inställningen görs på kamerahuset och/eller objektivet.

Brännvidd
Värde som i ett objektivs fall avgör hur mycket förstoring som ges samt om objektivet har möjlighet till zoom.
Värdet anges i millimeter.
Inställningen görs på objektivet i dom fall det går att ändra.

Exponering
Avgör hur länge sensorn kommer vara utsatt för ljus ifrån objektivet och alltså avbilda det du fotograferar. Slutartiden bestämmer hur länge exponeringen sker.

Gråkort
Tillbehör för den seriöse fotografen. En skiva som används för att få rätt vitbalans, man placerar kortet i en testbild i den miljö man ska fota. Efter det är det väldigt enkelt att få till rätt vitbalans. Efter att man tagit en bild där gråkortet syns i bild kan man sedan använda t.ex Lightroom för att “suga upp” rätt vitbalans ifrån gråkortet. Denna inställning kan sedan användas på alla bilder som är tagna i samma miljö med liknande exponering.

ISO
Ljuskänslighet, låga ISOtal gör sensorn mindre känslig för ljus. Digitala kameror har ofta svårt att hantera högre ISOtal vilket ger upphov till brus varför man bör tänka till med det här värdet.
Inställningen görs på kamerahuset och/eller objektivet.

Kamerahus
Innehåller kamerans funktioner och prestanda(t.ex megapixel, ISO möjligheter), kamerahuset i sig själv fungerar inte utan tillhörande objektiv, dom flesta inställningar sker på kamerahuset.

Objektiv
Ett objektiv innehåller olika linselement som ger objektivet sina egenskaper. Ofta finns inbyggd autofokus funktion. Ett objektivs egenskaper ger olika möjligheter vid fotografering, t.ex vilket avstånd man kan fotografera på, eller hur mycket man kan få med i en bild.

Sensor
Den här delen på kameran ersätter analoga kamerans film. Sensorn har även egenskaperna som antalet megapixlar, hur bra den klarar av höga ISO tal, m.m. Slutartiden påverkar hur länge sensorn exponerar en bild.

Slutartid
Påverkar hur länge sensorn exponeras. Snabb slutartid är nödvändigt vid t.ex. sportfotografering. Lång slutartid kan leda till skakningsoskärpa.
Inställningen görs på kamerahuset.

Sökare
Används för att komponera bilden innan man tar självaste bilden. På nyare digitalkameror har man numera ibland valet att använda Liveview vilket visar på en LCD monitor det du ser i sökaren.

Underexponering
Underexponering kallas den bild som blir mörkare än vad som var tänkt.

Överexponering
Bild som blir för ljus mot vad som var tänkt

  1. April 4th, 2009 at 02:25 | #1

    hej ,det var lätt att fatta bländare och slutartid.så jag är tack sam om du förklarar Gråkort på lätt sätt också.för det är enklare på din hemsidan än de andra.tack

  2. April 5th, 2009 at 11:34 | #2

    Hej Gazi!
    Gråkort är förklarat i artikeln, vill du att jag förtydligar det?
    //Fredrik

  3. April 5th, 2009 at 23:22 | #3

    ja.tack

  4. April 15th, 2009 at 22:54 | #4

    Hej Gazi, jag gjorde en liten uppdatering. Det är dock inte så mycket bättre än tidigare.. :)

  5. January 6th, 2010 at 00:55 | #5

    Det ska vara tvärtom på förklaringen på slutartid, i.e. man får problem med skakningsoskärpa vid för hög slutartid, inte för låg.

  6. January 6th, 2010 at 11:06 | #6

    Tack för det Daniel! jag har uppdaterat.
    med vänlig hälsning
    /Fredrik

  7. Karin
    July 21st, 2010 at 17:54 | #7

    Hej!
    Hade varit fint om du översatte orden till engelska också. Det skulle verkligen underlätta när man försöker få ihop manualen med verkligheten!

  8. August 3rd, 2010 at 20:01 | #8

    Hej Karin!

    Tack för input, jag ska se om jag inte kan få till det nästa regniga sommardag då man ändå bara sitter inne :)

    Med vänlig hälsning
    /fredrik

  9. linus
    March 20th, 2011 at 19:37 | #9

    Fantastisk bra fotoskola… har fått svar på mycket tack vare denna sida,, Tack för allt jobb du lägger ner på denna sida.

  10. April 12th, 2011 at 08:28 | #10

    Tack så mycket Linus för din kommentar!

    Med vänlig hälsning
    /Fredrik

  11. Björn
    February 8th, 2013 at 08:31 | #11

    Helt underbar sida för mig som novis.
    Köpte min första system kamera Nikon 3100 och denna sida fick mig att få en bra start.
    För mig kommer det att bli mycket inomhus fotografering där blixt inte är möjligt. Funderar på ett objektiv med fast brännvidd och högt ljusinsläpp….