Del 1 – Introduktion

Inledning

Här tänkte jag gå igenom kamerans inställningar och termer. Då jag själv hade min kamera nyligen uppackad och startad så hade jag svårt att komma igång med alla olika inställningar. Det blir lätt så att man låter kameran sköta det mesta av inställningarna med automatik. Att låta kameran gå på automatik gör ju att du missar en stor del av poängen med att ha en systemkamera i huvudtaget!

Det här första avsnittet kan lätt bli tråkigt eftersom det är några värden att bolla i luften för att få en bra förstående för kameran, jag ska försöka hålla det så kort som möjligt.

Jag kommer endast ta hänsyn till digitala systemkameror eftersom det är det enda jag har använt!

Systemkameran som den kan se ut

Här visar jag två bilder med dom inställningar jag tycker är viktiga för denna introduktion. Klicka på den för en större version. Två bilder nedan visar hur inställningarna sitter på dels en Nikon och dels en Canon kamera.

Nikon settings Canon settings

Begrepp – Inställningar funna på kameran

Här tar vi en snabb genomgång av olika termer du absolut kommer komma i kontakt med då du ska välja inställningar på kameran och som dessutom hittades på bilden ovan.

Slutartid
Det här begreppet handlar om hur lång tid det tar för din kamera att exponera en bild. Det här värdet blir viktigt av flera olika anledningar. Vill du ta en snygg nattlig stadsbild vill du säkert ha längre slutartid, å andra sidan kan en längre slutartid orsaka skakningsoskärpa i andra situationer. En snabb slutartid kan vara perfekt för att frysa olika objekt i rörelse. Tänk dig t.ex. att frysa en bild på en fågel som flyger iväg, det kräver snabbare slutartider. Kanske så lågt som 1/400s sekund. För snabba slutartider kommer dock ge så lite ljusinsläpp att bilden blir för mörk (underexponerad)

ISO
Detta är ett värde som kan översättas till ljuskänslighet. Om du vill ta en vanlig normal bild med en bra slutartid (mindre än 1/60 dels sekund som exempel) krävs bra ljusförhållanden som t.ex fullt dagsljus. Allt eftersom det blir mörkare kommer din kamera behöva längre slutartid för att få samma bildresultat. Detta kan kompenseras med att öka ISO inställningen. Jag rekommenderar följande ISO inställningar:

100 – Normalt dagsljus
200 – Molnig dag
400 – Skymning / Inomhus
800 och mera – Detta är något att vara försiktig med. ISO kommer ifrån början som begrepp ifrån ljuskänslighet på vanlig analog film. Höga ISO tal på digitalkameror orsakar tyvärr sämre bildkvalitet (Detta är något som tillverkarna blir bättre och bättre på, snart är nog detta inget problem längre)

Bländarvärde
Bländarvärde är ett uttryck som används för att beskriva hur mycket (eller lite) ljus som ska släppas in i kamerahuset från objektivet. Beroende på bländarvärde kommer du få en skarpare bild över ett större, eller mindre djup på bilden (skärpedjup).

Brännvidd
Brännvidd är avståndet mellan en lins (konvex) centrum och brännpunkten (fokus). Eftersom jag vill hålla det hela enkelt är här en kort förklaring.  Brännvidd är ett värde som blir viktig information vid införskaffande av objektiv. Brännvidd i detta fall avgör vilka möjligheter att zooma du kommer ha med objektivet. Ett par exempel på objektiv man kan köpa:

18 – 55 mm objektiv
Ett objektiv som brukar klassas som “normalzoom”. Det passar bra för många olika typer av fotografering, som t.ex. landskapsfotografering eller normal fotografering som inte kräver så mycket zoommöjlighet.  18 mm brännvidd är i det här fallet då du är som mest utzoomad.  55 mm så har du zoomat in så långt du kan med kameran.

75 – 300 mm objektiv
Kallas oftast för “Telezoom”, objektiv som passar för fotografering på avstånd. Detta objektiv ger utmärkta zoomegenskaper men är i regel ganska klumpigt att använda.

60 mm objektiv
Ett objektiv med fast brännvidd. Med andra ord, inga möjligheter att zooma varken ut eller in.

Funktionshjul
Det jag här kallar för funktionshjul återfinns oftast på dom modeller av systemkameror som ligger i prisklassen 5-10000 kr. Mer avancerade modeller av systemkameror har kanske inte alls ett sånt här hjul.

Hjulet kan delas in i två sektioner: Grundläggande och avancerad.
Som du ser på bilden nedan är den nedre sektionen på hjulet ikoner, den övre bokstäver.

hjul.jpg

Ikonerna symboliserar automatiska inställningar för Full automatik, Porträtt, Landskap, Närbild (macro), Sport, Nattporträtt och sist Blixt avslagen. Dessa inställningar återfinns ganska ofta på kompakta digitalkameror.

Vi ska istället titta närmare på dom avancerade inställningarna som är P, T, A och M som alla ger dig olika möjlighet att påverka dom inställningar jag redan berättat om tidigare.

P –  Ett läge som är automatiskt i det stora hela. Kameran kommer exponera bilden på korrekt sett.

T – Ett läge som ger dig möjlighet att själv välja slutartid. Bländarvärdet  anpassas efter vilken slutartid du väljer

A – Läge för att välja bländarvärde. Slutartid anpassas efter vilket bländarvärde du väljer.

M – (Manual exposure) – Här bestämmer du både bländarvärde och slutartid. Här gäller det att vara noga så man inte under eller överexponerar bilderna. För den som har fotat ett tag är detta läge där man har mest kontroll över hur exponeringen blir. Det är dock också svårast att bemästra.

Slut för denna gång!
Detta var vad jag tänkte gå igenom i första delen av mina guider. Jag uppskattar kommentarer på detta som gör att jag kan utveckla guiden. Man är alltid ganska insnöad och ser inte självklara fel och brister då man sitter och skriver.

//Fredrik

  1. Anna
    June 23rd, 2012 at 17:50 | #1

    Tack….har en alldeles för avancerad kamera för mig (än så länge)…och det är svårt att hitta fotoböcker på rätt nivå. Jag tror jag ska stanna på din sida någon timme nu …..Undrar vad jag hittar?

  2. Irma
    July 1st, 2012 at 20:57 | #2

    Hej Fredrik,
    Vilken toppenbra sida jag har hittat! Här kan jag lära mig massor. =) Jag är så sugen på att köpa mig en systemkamera men är helt nybörjare så man blir allldeles matt när man försöker klura ut vad man ska ha. Det jag främst ska ha kameran till är att fota min hund när han springer (det är en “racing-hund” så han springer fort). Vill så gärna lära mig ta snygga bilder på honom när han ligger helt raklång i luften parallellt med marken. Sen vill jag ju såklart fota honom i vardagen också och även fota människor ooch natur. Jag var inne i en fotoaffär och blev där rekommenderad Nikon D7000 + 18-105 eller Canon EOS 60D + 18-135 (eller +18-55). Det skulle kosta kring 10 – 11000 och det känns lite overkill när man är helt novis på systemkameror. Har du tips på kamera och objektiv i lägre prisklass men som ändå fixar det jag vill fota?
    Mvh Irene

  3. Mellis
    July 7th, 2012 at 10:01 | #3

    Hej,

    har precis köpt en Nikon d3100 & håller på utforska fotovärlden lite. & den här sidan visade sig vara rena guldgruvan :)

    Tänkte på Fredrik B’s kommentar ovan ang spara en inzoomad bild. Beroende på hur bilden ser ut kan man ju alltid beskära den direkt i kameran? & därefter spara den. & på så sätt få (om man så önskar) ytterligare inzoomning. Eller är jag helt ute & cyklar nu?

  4. July 14th, 2012 at 20:11 | #4

    Hej Ella!

    Jag rekommenderar varmt nikon eller canon! Det finns kameror i alla prisklasser, jag tycker du ska bege dig till en seriös butik där du har möjlighet att prova några olika modeller!

    Mvh
    /Fredrik

  5. November 3rd, 2012 at 23:06 | #5

    Hej Irma!

    Hoppas du har hittat en kamera du gillar!

    jag tror du skulle kunna komma undan med ca 5-6000 kr. Men det blir inte så mycket att växa i allt eftersom du utvecklar din känsla för fotografering.
    Å andra sidan, vill du mest fota din vovve så kanske det är lagom.

    Hör av dig om jag ska utveckla mitt svar med lämplig utrustning!

    Mvh
    /Fredrik

  6. March 18th, 2013 at 09:39 | #6

    Hej!
    Skulle vi kunna få låna dina bilder på en nikon och en canon kamera som visar alla inställningar?
    Vi är med i en tävling som hetar webbstjärnan, det skulle vara jättesnällt!

  7. April 15th, 2013 at 18:36 | #7

    Superbra sida jag har hittat! Undebart! Men du skriver ju om dom olika “lägena” som kameran har. Men jag skulle gärna vilja veta hur man ställer in tillexempel slutartiden och allt annat du skriver om. Tacksam för svar!

  8. August 2nd, 2013 at 15:20 | #8

    Hej:)

    Jag hade tänkt köpa ett nytt objektiv. Men vilket? Jag har en nikon d100 och fotograferar mest för skojs skull.

    Mvh

  9. Eva
    April 14th, 2014 at 22:36 | #9

    Hej! Jag är helt nybörjare, men måste i jobbet ta porträttbilder oftast för webben. Jag har två objektiv, ett på 35 – 200 (Tele?) och ett annat på 18 – 55. Vilket ska jag välja. Jag tar en del makrobilder och då använder jag 18 – 55. Utifrån vad jag ser ovan så uppfattar jag att det kan vara bra att gå på 65, innebär det att jag ska använda mitt Tele? för porträtt då det är det objektiv som jag når inom 65? Om jag ska be att få köpa ett annat för porträttfoto, vilket skulle det i så fall vara?

  10. Sandra
    December 9th, 2015 at 22:06 | #10

    Hej!
    Jätte bra blogg vill jag säga först och har ett litet problem.
    Jag har en nikon d7000 som jag nu fått problem med, när jag ska ta kort på något så ser man bara suddigt men korten blir ändå bra, svårt att förklara men är som den inte fokuserar på det jag vill fota.
    Aldrig hänt så förr,

  11. Raynor Dahl
    October 6th, 2016 at 14:54 | #11

    Mycket bra sida

Comment pages
1 2 71